وقتی فقط تبلیغ کالای خارجی میبینیم چطور ایرانی بخریم؟
عصر صادق :وقتی “پای حرف مردم” مینشینی و از دلایل نخریدن کالای ایرانی میپرسی، از کیفیت پایین، عدمزیبایی و فقدان خدمات پس از فروش میگویند و میپرسند: دولت خودش چرا کالای ایرانی مصرف نمیکند و چرا در بازار فقط تبلیغ کالای خارجی میبینیم؟
به گزارش عصر صادق ،این روزها بحت مصرف کالای ایرانی بیش از گذشته مطرح است. مسئولان و کارشناسان دلایل زیادی را برای توصیههای خود به مردم برای مصرف کالای ایرانی تولید داخل مطرح میکنند که یکی از مهمترین آن کمک به تولید ملی کارخانهها و اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرزوبوم است.
امروزه بسیاری از کارخانهها بهدلیل اینکه محصولاتشان خریدار ندارد، مجبور شدند با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت کار و بخش عمده نیروی کار خود را اخراج کنند، به همین دلیل بیکاری بهویژه در قشر جوان کشور رشد فزاینده کرده و بهعنوان بزرگترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، مشکلی که تمام خانوادههای ایرانی با آن دست و پنچه نرم میکنند.
به همین دلیل مسئولان و کارشناسان توصیه میکنند که مردم بنا به مصلحت کالای ایرانی مصرف کنند، هرچند کالای ایرانی و تولید داخل شاید در برخی موارد از کالای خارجی کیفیت پایینتری داشته باشد که اگر اینگونه نبود شاید نیاز به توصیه هم نبود و خود مردم کالای ایرانی مصرف میکردند. بنابراین توصیهها برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی است که همه میدانیم کیفیت کالای تولید داخل در مواردی به مشابه خارجی نمیرسد.
در این شرایط “پای حرف مردم” رفتیم تا نظرشان را در باره مصرف کالای ایرانی بپرسیم.در این گزارش، چند سؤال مورد نظر است: آیا کالای ایرانی میخرید؟ چرا کالای ایرانی مصرف نمیکنید؟ توقع شما بهعنوان مصرف کنندگان از تولید کنندگان چیست؟
* کالای داخلی کیفیت ندارد
خانم محمدزاده، ۲۵ساله در پاسخ به :آیا کالای ایرانی خریداری میکنید؟ میگوید: نداشتن کیفیت مهمترین دلیلی است که بهسمت کالای ایرانی نمیروم. وظیفه اصلی تولید کننده جلب رضایت مشتری است.در حال حاضر وضعیت رفاهی مردم با مشکل روبهرو است، به همین دلیل ترجیح میدهد بهجای اینکه چندبار کالای ایرانی را خریداری کند، یک کالای خارجی با کیفیت مطلوب تهیه کند.
وی به نبود تولید چادر مشکی در کشور اشاره میکند و ادامه میدهد: متأسفانه در کشور ما تولید چادر مشکی وجود ندارد. با وجود اینکه یک کشور اسلامی هستیم اما تولید چادر مشکی نداریم و تمام چادرهای ما وارداتی از کشورهای امارات و ژاپن و سایر کشورهاست، در حالی که میتوانیم تولید داخل با کیفیت مطلوب به مشتری عرضه کنیم.
این خانم جوان به گران بودن کالای ایرانی بیکیفیت اشاره میکند و میافزاید: برخی تولیدکنندگان در جریان نوسانات مختلف اقتصادی در کشور از کیفیت کاسته اما قیمت را افزایش دادهاند، این مسئله مهمی است که باعث کاهش تعداد مشتریان آن برند ایرانی میشود.
*کالای ایرانی خلاقیت ندارد
آقای ایمانی یکی از شهروندان تهرانی است که در واکنش به این پرسش “آیا کالای ایرانی خریداری میکنید؟” میگوید: بهدنبال برند خاصی نیستم. اگر جنس ایرانی کیفیت داشته باشد حتماً خریداری میکنم.
ایمانی در ادامه یکی از دلایل عدم اقبال مصرف کنندگان به کالای ایرانی را نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش میداند و میافزاید: تولید کنندگان ایرانی هیچگونه خلاقیتی در تولیدات خود به کار نمیبرند.
وی بیان میکند: پسر جوانی دارم که هنگام خرید از جنس ایرانی ناراضی است و دلیل او صرفاً نداشتن جذابیت و زیبایی است. تولید کنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار ندهند.
* مسئولان هم بهخاطر نبود کیفیت ایرانی نمیخرند
خانم اسلامی کارمند با حقوق معمولی است و تأکید میکند که از نظر مالی در شرایط مطلوبی نیست، اما ترجیح میدهد کالای ایرانی نخرد. وی ادامه میدهد: کالای ایرانی خریدن پول هدر دادن است. برای فرزندم اگر یک شلوار خارجی بخرم مدت طولانی میتواند از آن استفاده کند. اما کالای ایرانی اینگونه نیست.
وی اظهار میکند: اگر شما بهعنوان خبرنگار از من سؤال میکنید چرا ایرانی نمیخرم، پاسخ میدهم مگر مسئولان ایرانی میخرند؟! مسئولان هم بهخاطر نبود کیفیت ایرانی مصرف نمیکنند. بنابراین استفاده از کالای ایرانی اگر باید در سطح فرهنگ سازی باشد ابتدا باید از مسئولان آغاز شود. اگر قرار است همه تشویق به خرید کالای ایرانی شوند تولید کنندگان باید کیفیت خود را بالا ببرند.
*تمام تبلیغات رسانه ملی و سطح شهر کالای خارجی است
خانم محبی دختر جوان دانشجویی است که در پاسخ به این سؤال که آیا کالای ایرانی خریداری میکند، میگوید: تمام تبلیغات شهر و رسانه ملی کالای خارجی است، چطور انتظار دارید من بهعنوان یک جوان کالای ایرانی بخرم؟!
وی بیان می کند: کالای ایرانی نه طرح و نقش زیبایی دارد و نه کیفیت دارد، از نظر صرفه مادی هم گاهی از کالای خارجی گرانتر است، در چنین شرایطی ترجیح میدهم کالای مشابه خارجی بخرم. قبول دارم که خرید کالای ایرانی بهنفع کشور است، اما در شرایطی که با بحران اقتصادی روبهرو هستم چگونه هزینهام را برای چند شلوار یا بلوز ایرانی صرف کنم، بهجای چندین شلوار با قیمت مناسب یک شلوار خارجی خریداری میکنم.
*کالای ایرانی خدمات پس از فروش ندارند
آقای کریمی مرد مسنی است که در پاسخ به سؤال “آیا کالای ایرانی خریداری میکنید؟” اظهار میکند: معمولاً در مواد خوراکی از کالای ایرانی استفاده میکنم، اما در لباس و پوشاک و گوشی تلفن همراه بهدلیل نبود کیفیت مناسب کالای ایرانی مصرف نمیکنم. تولید کنندگان ایرانی هیچگونه خدمات پس از فروش و ضمانتی برای کالای خود ندارند، همین مسئله موجب کمانگیزه شدن مشتریان میشود.
وی ادامه میدهد: زمانی که یک کالای خارجی میخریم تا چندین وقت بعد از آن شرکت خود را در قبال کالای فروخته شده مسئول میداند و پیگیری میکند اما در مورد کالای ایرانی اینچنین نیست. حتی بارها پیش آمده کالایی را خریداری کردهایم و به مشکلی برخورد کرده، اما تولید کننده هیچ تعهدی را نپذیرفته و هیچ خدمات پس از فروشی را ارائه نکرده است.
*تولیدکنندگان ایرانی به مشتری دروغ میگویند
آقای ابراهیمی که فروشنده کالای ایرانی است، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فروش کالای داخلی مناسب است، میگوید: وضعیت نامطلوبی در بازار وجود دارد. مشتری بهجای خرید کالای ایرانی بدون گارانتی ترجیح میدهد یک لوازم برقی یا آشپزخانه خارجی را با قیمت کمی گرانتر خریداری کند، اما بهازای آن مدت زمان طولانیتر با دل آرام از آن استفاده کند.
ابراهیمی میگوید: بدون غلو کیفیت کالای ایرانی قابل مقایسه با کالای خارجی نیست. کالای خارجی عوامل تشویق زیادی برای مشتری در نظر میگیرند و به مشتری دروغ نمیگویند، بهطور مثال اگر جشنوارهای برگزار میکنند و تخفیف ویژه و هدیه ویژه میدهند هم تخفیف بهصورت آنلاین است و هم هدیه در همان زمان به مشتری داده میشود، این در حالی است که کالای ایرانی به مشتری دروغ میگوید، بهطور مثال اگر قرار است جشنوارهای برگزار و تخفیفی به مشتری بدهد، پس از آنکه مشتری برنده میشود در همان لحظه هدیه او را پرداخت نمیکند. همین مسئله باعث نارضایتی مشتری میشود و خدمات این تولید کننده را با تولید کننده خارجی مقایسه و رغبتش از خرید کالای ایرانی کم میشود.
خانم عظیمی نیز درباره مصرف کالای ایرانی میگوید: بسیاری از تولید کنندگان ما بهدلیل نداشتن اعتماد به بازار مصرف کالای خود را با برند خارجی به فروش میرسانند، این مسئلهای است که باعث بیاعتمادی مشتری هم میشود. بهعبارت دیگر مشتری میگوید اگر کالای ایرانی کیفیت خوبی داشت که با برند خارجی به فروش نمیرسید.
وی ادامه میدهد: تولید کنندگان باید بهمنظور به دست آوردن نظر مشتری کنار افزایش سطح کیفیت برند سازی را مد نظر قرار دهند./تسنیم
انتهای پیام/