نگاهی به طرح ترافیک، پیاده راه سازی و مواضع نمایندگان رشت
به نظر می رسد دو دستگی ایجاد شده در واکنش به طرح های شهرداری رشت به خصوص طرح ترافیک و پروژه پیاده راه سازی از سطح کسبه و بازاریان و مردم فراتر رفته و به نمایندگان مجلس رسیده است.
به گزارش عصر صادق ،پس از اعتراض جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت به پروژه پیاده راه سازی رشت که با ارسال نامه ای به وزیر کشور خواستار فرستادن نمایندگان به رشت و پیگیری موضوع شده بود، امروز دو نماینده دیگر شهرستان رشت تامینی و جعفرزاده با ارسال نامه ای به وزیر کشور از حمایت قاطع خود از این طرح پرده برداشتند.
به نظر می رسد دو دستگی ایجاد شده در واکنش به طرح های شهرداری رشت به خصوص طرح ترافیک و پروژه پیاده راه سازی از سطح کسبه و بازاریان و مردم فراتر رفته و به نمایندگان مجلس رسیده است. البته پیش از این نیز شاهد اعتراض هایی به این طرح ها از جمله پیشنهاد تجمع بازاریان بودیم که با استقبال خوبی همراه نبود و از سوی مقابل جمع وسیعی از کسبه نیز از شهردار و طرح هایش اعلام حمایت کردند. این دو دستگی در فضای مجازی و گروه های تلگرامی هم به چشم می خورد و همه روزه شاهد مطالب دوقطبی موافقان و مخالفان طرح های شهرداری رشت هستیم.
ضمن آن که قضاوت در خصوص این مباحث را بر عهده مخاطبان گرامی می گذاریم لازم به ذکر میدانیم چند نکته را متذکر شویم:
نخست آن که موافقت ها و مخالفت ها بر چه اساسی صورت می گیرد؟ آیا منافع شخصی در این جناح بندی دخیل است و یا منافع شهری و توسعه رشت دغدغه مخالفان و دلواپسان طرح های ترافیکی و پیاده راه سازی است؟
دوم آن که آینده و نتیجه هر تغییر و تحول بزرگ شهری در درجه اول وابسته به صبر و شکیبایی شهروندان و در درجات بعدی متکی به اعتماد شورانشینان به شهردار، حمایت نمایندگان و تلاش برای تلطیف فضای جامعه و نگرانی های حاکم بر فضای کسب و کار بازاریان و همچنین شفاف سازی طرح و رونمایی از چشم انداز نهایی و محاسن اجرای طرح جهت تنویر افکار عمومی و البته چندین و چند مورد دیگر است که طبیعتا پرداختن به تمام این موارد در این یادداشت امکان پذیر نخواهد بود.
موضوع سوم اینکه چه معیاری برای اعلام نارضایتی اکثریت مردم و کسبه در نظر گرفته شده است؟ شاید درصد قابل توجهی از مراجعات و مکاتبات با این نماینده عزیز بیانگر مخالفت آن دسته از همشهریان گرامی باشد اما موافقان نیز صدایشان به گوش دو نماینده دیگر رسیده است. آیا آن نمایندگان هم می توانند ادعا کنند اکثریت مردم موافقند؟ و این که اساسا چنین معیاری منطقی است یا آن که بهتر بود از مردم در این خصوص نظر سنجی می شد؟ البته با آن بخش از صحبت های این نماینده که توجیهات کافی ارائه نشده است کاملا موافقیم.
چهارم اینکه با توجه با سفارش صریح مقام معظم رهبری به دولت و ملت در خصوص همدلی و همزبانی به نظر می رسد بالاگرفتن این تقابل و دودستگی مورد تایید ایشان نباشد. از این رو توصیه می گردد به جای سنگ اندازی بر سر مسیر اجرای پروژه ها با تمام توان و همت مضاعف سعی در به اتمام رساندن پروژه های عمرانی در اسرع وقت داشته باشیم.
و نکته آخر به عنوان پنجمین مورد این است که رشت سال ها از تغییرات پیاپی در مدیریت شهری رنج برده است و هیچگاه نتوانسته به آنجایی که حقیقتا شایستگی اش را دارد برسد. این بار اما شهردار جوان تلاش دارد تا با بهره گیری از تجربیات سایر کلانشهر ها و درنظر گرفتن مسائل فرهنگی، اجتماعی تغییراتی بنیادی ایجاد کند و با جراحی سخت بر تن بی جان این شهر، از رشت جاذبه ای گردشگری برای مسافران و محلی امن و آرام برای شهروندان بسازد که قطعا این امر با هزینه هایی همراه خواهد بود اما به نظر می رسد تدابیر لازم در خصوص به حداقل رساندن آسیب ها اتخاذ شده است و راهکارهای ترافیکی بر مبنای علم حمل و نقل و ترافیک در حال ارائه است و مخالفت با این طرح ها آسیب بیشتری را چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ آرامش روانی جامعه در پی خواهد داشت.
امید است مسئولین مدیریت شهری دست در دست یکدیگر تمام توانشان را در جهت یاری رساندن به شهردار به کار گیرند و با از دست دادن زمان نگرانی مردم را دو چندان نکنند و مشکلات ملموس مردم را با تسریع امور رفع نمایند./شعاع مشرق
بهنیا ثابت رفتار
باید گفت بدتر طرحی است که درطول تاریخ ایران درشهرستان رشت دردست اجراست آخر می خواهید پول مملکت را هدر بدهید حداقل دست به کاری بزنید که منفعتی برای مردم رشت داشته باشد این طرح جز عذاب برای مردم رشت هیچ ارمغانی به همراه ندارد باورندارید بروید بپرسید آخه هیچ کسی می آید ارتباط مرکز شهر را با مکان های دیگر منطقه قطع کند ؟!!!! کاری که شهردارشهر واستاندار ومسئولین استان گیلان بدان دست زده اند الان کسی که با ماشینش میخواهد از خیابا ن شریعتی به سبزمیدان برود از کجا برود ؟ چگونه برود؟ چقدر باید مسیر های طولانی طی کند ! چند ساعت طول میکشد ؟!!یا بالعکس . یا اینکه از خیابان امام خمینی به خیابان سعدی برود ؟! چقدر باید مسیر های طولانی وکوچه پس کوچه ها شهررا طی کند ؟ واقعا” این عمل و اجرای این طرح غیر قابل توجیه چگونه تفسیر می شود ؟! البته نظرمردم هیچ تاثیری برعملکرد مسئولین شهر رشت ندارد آنها کار خودشان را می کنند (که کردند ) و تشویق هم می شوند
درواقع این طرح ، طرح ترافیک نیست ، نوعی ممنوعیت وقطع ارتباط راه هاست که آقایان آن را طرح ترافیک نامیده اند
مسئولین طرازبالای استان مکانی (درمرکزشهر) می خواستند جهت تجمع مردم که به حمد الله با اجرای این طرح به این خواسته دست یافته اند