نمایشگاه صنایع دستی؛ پاشنهای که ورکشیدند اما …
عصر صادق ؛نمایشگاه ملی صنایع دستی علیرغم آنکه هر ساله همزمان با ۲۰ خرداد (روز صنایع دستی) برگزار میشد امسال به دلیل تقارن با ماه مبارک رمضان، طبق تصمیم مسئولان، ۵ تا ۱۰ خرداد، بیست و ششمین دورهاش در مصلای تهران در حال برگزاری است.
به گزارش عصرصادق ،نمایشگاهی که به گفته بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور، «سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنها ۱۰۰ میلیون تومان بودجه برای آن اختصاص داد» بودجهای که دقیقاً معادل «فقط بخش تبلیغات» نمایشگاه صنایع دستی سال گذشته است و معاون صنایع دستی حتی از اعلام رقم اندک آن هم خجالت میکشد.
بودجه برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی که تا همین سال گذشته عنوان «بینالمللی» را هم یدک میکشید هر سال کمتر از سال قبل شده و آب میرود به طوریکه این بودجه برای سال ۹۴ رقم ۵۰۰ میلیون تومان و برای سال ۹۳، رقم ۸۰۰ میلیون تومان بود. البته با ادامه این روند قابل پیشبینی است که از سال آینده دیگر کلاً بودجهای برای نمایشگاه صنایع دستی اختصاص نیابد!
اگرچه تلاشهای بسیار شد برای آنکه با حداقل امکان مالی تبلیغی برای اطلاعرسانی به مردم در خصوص برپایی این دوره از نمایشگاه ملی صنایع دستی صورت گیرد اما دستگاهها همچنان به نگاههای جزیرهای خود ادامه دادند و زیباسازی شهرداری تهران حتی حاضر نشد به جای تعداد اندکی از آثار خارجی «نگارخانهای به وسعت یک شهر»، که کل پایتخت را گرفته، تبلیغی از این نمایشگاه ملی منعکس کند.
به همین دلیل نمایشگاه صنایع دستی با حرکتهای خودجوش کمپینهای هنرمندان و خبرنگاران و دوستداران هنر، کمی اطلاع رسانی شد ولی بیلبوردهای شهری نمایشگاه پارسال که در میادین و گذرگاههای اصلی پایتخت بود کجا و سکوت در تبلیغات امسال کجا.
نمایشگاه صنایع دستی که هر سال، یک گردهمایی بزرگ از هنرمندان اصیل و ماندگار صنایع دستی از سراسر نقاط کشور است که در یک نقطه در کنار هم دیده میشوند فرصت مناسبی است برای آنکه مردم از ولع خرید کالاهای خارجی، فاصله بگیرند و به آشتی با هنرهای سنتی برسند، مردم اگر کالای باکیفیت و دستساز ملی را ببینند آن را میخرند اما مسئولان هنوز در شعارهای تولید ملی و حذف کالای خارجی غوطهور هستند و به هنگام عمل، آنگاه که باید حمایت کنند، میدان را خالی میکنند و هنرمند و تولیدکننده را میگذارند و یک بازاری که خودش باید چشم بدواند و تکتک، مشتری صید کند.
به گفته پویا محمودیان، دبیر نمایشگاه صنایع دستی امسال ۵۶۷ غرفه در فضای ۵ هزار و ۴۰۰ مترمربع علاوه بر ۷ چادر عشایری، فعال هستند که غرفههای ۱۰ استان محروم کشور رایگان و مابقی نیز بابت هر مترمربع مبلغ ۱۵۲ هزار تومان پرداخت کردهاند.
اما هنرمندان و تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه امسال صنایع دستی درباره این دوره از نمایشگاه چه میگویند؟
تولیدکننده سفال | امسال نسبت به سال قبل مشتری کمتری داشتیم چون هم، زمان نمایشگاه تغییر کرده بود و هم تبلیغی برای آن نشد |
جواهر ساز | ما وصله ناجور نمایشگاه صنایع دستی شدهایم، هستیم اما به ما میگویند که شما هنرتان ماشینی است و دستی نیست |
تولیدکننده فرش | باز خوب است که امسال نمایشگاه برگزار شد و به بهانه همزمانی با ماه رمضان کلاً آن را لغو نکردند |
هنرمند سفال | امسال از همه هنرمندان به جز برترینهای پارسال، اجاره غرفه گرفتهاند، پارسال غرفه مان رایگان بود، ۱۲ متر را ۳ میلیون تومان دادهایم، مگر چقدر ما سود میکنیم؟ |
هنرمند فیروزه | تک فروشی خوبی نداشتیم اما چندین قرارداد خوب برای صادرات و فروشگاههای بزرگ داشتم |
تولیدکننده شیشه | فروش بسیار خوبی داشتیم و بعضی ظروف غیرتزئینی و مصرفی را بلافاصله بعد از اینکه از کارگاه به نمایشگاه میآوریم به فروش میرود |
هنرمند گلیم | قیمت اجاره غرفه، نباید برای ابتدا و انتهای نمایشگاه یکی باشد در حالی که ما نقشی در انتخاب غرفه نداشتیم و می گفتند قرعه کشی شده است |
هنرمند نقاشی روی پارچه | از ما اجاره غرفه میگیرند ما هم قیمت فروش کالا را بالا می بریم! |
تولیدکننده چرم | یا تعداد روزهای نمایشگاه را افزایش دهند یا ساعت بازدید را حداقل به جای ۲۰ به ۲۲ برسانند تا مردم بتوانند از همه غرفهها بازدید کنند |
هنرمند قلمکار | ما مشتری خودمان را داریم هر زمانی در هر هر نمایشگاهی میخواهد باشد، ایرانیها علاقه به صنایع دستی و هنرهای سنتی در خونشان است |
هنرمند تراش سنگ | هدف این نمایشگاه آشنایی مردم با صنایع دستی است اما یک علامت هم در خیابانهای منتهی به مصلی نیست که چنین نمایشگاهی در حال برگزاری است |
تولیدکننده زیورآلات سنتی | فروش خوبی داشتیم کالای خوب با ایدههای جدید، مشتری را ناخودآگاه جذب میکند البته قیمت مناسب هم مهم است |
هنرمند خاتم | نمایشگاه بهترین فرصت برای بازاریابی هنرمندان است شاید تک فروشی خوبی نداشته باشیم اما سفارش تعداد بالای تولید را میگیریم |
تولیدکننده چرم | هر سال که در نمایشگاه حضور مییابیم سلیقه مشتریها بیشتر دستمان میآید و کالاهایمان را کاربردیتر میکنیم در نتیجه فروشمان هم بالاتر میرود |
هنرمند چوب | جانمایی غرفهها مطلوب نیست بعضی غرفهها در پیچ و خم دالانها گم میشوند |
بازدیدکنندههای نمایشگاه صنایع دستی هم میگویند:
کسی که به صنایع دستی علاقمند است نزدیک ماه خرداد که میشود در اخبار به دنبال زمان برپایی نمایشگاه میگردد پس خیلی هم تبلیغ مهم نیست |
برای ما که کارمند هستیم ساعت بازدید اصلاً مناسب نیست چون صبحها که نمیتوانیم بیاییم و غروب هم که تا ساعت ۸ است و واقعاً فرصت نمیشود حتی نیمی از نمایشگاه را هم ببینیم |
وقتی تولیدکنندههای صنایع دستی خودشان مشتاق هستند که روزهای نمایشگاه را اضافه کنند چرا زمان برپایی این نمایشگاه را تمدید نمیکنند؟ |
کالاهای صنایع دستی در مقایسه با سالهای گذشته خیلی کاربردی تر شده و میشود از آنها به جای اینکه فقط استفاده تزئینی شود در زندگی روزمره هم استفاده کرد |
مترو اصلاً همکاری خوبی با نمایشگاه نداشته و هر روزی که من آمدم در اصلی متروی مصلی را بسته بودند و باید کلی پیاده روی میکردم تا به درهای باز ورودی به مصلی برسم |
چادرهای عشایری و آش و کلوچههای محلی در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی خیلی جذاب است ولی قیمت یک کف دست نان محلی، ۵ هزار تومان، به نظر کمی زیاد است! |
نرخها با بازار متفاوت بود و میشد کالای با کیفیت و با قیمت مناسب تهیه کرد |
نمایشگاه صنایع دستی همچنان در محل مصلای تهران برقرار است و فردا پایان مییابد، مردم میتوانند از ساعت ۱۰ تا ۲۰ به مصلی مراجعه کنند البته طی روزهای گذشته تا ساعت ۲۱ هم تمدید شده است.
صنایع دستی اگرچه در این سالها جزئی از یک سازمان عریض و طویل و پرحاشیهای به نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و تلاش شده تا با تمام نبودها و کمبودها کارهایش را پیش ببرد اما برای آنکه هنرهای سنتیمان زنده بمانند و هنرمند انگیزهای برای تولید داشته باشد باید دولت، حامی معنوی و مادی آنها باشد وگرنه هنرمندان یکی پس از دیگری خاموش میشوند و هنرشان هم فراموش./فارس
انتهای پیام/