پنجشنبه , ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ 2023 - 09 - 21 ساعت :
اخبار اصلی

نانی از سفره انتخابات

۱۳۹۴-۱۲-۰۲

به گزارش عصر صادق ؛با فرا رسیدن ایام تبلیغات انتخاباتی بازار برخی مشاغل داغ شده و رونق عجیبی پیدا می‌کند. به گونه‌ای که اگر انتخابات برای هیچکس آب نداشته باشد برای این افراد نان دارد! مشاغلی همچون چاپخانه‌داران، تراکت پخش‌کن‌ها، صاحبان تالارها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش، پیک‌موتوری، رانندگان و ….. با افزایش ناگهانی دستمزد خود در این ایام بعد از اینکه صحبت از همکاری با کاندیداهای انتخاباتی به میان می‌آید، نرخ خدمات خود را گاه به دلار برآورد می‌کنند و معتقدند که سفره‌ای این وسط باز شده و باید تا می‌توانیم از آن بهره ببریم.
پوستر، تراکت، بنر
وقتی صحبت از شغل‌های انتخاباتی می‌شود، پیش از همه چاپخانه‌داران و دارندگان دستگاه‌های چاپ فلکسی و بنر به ذهن می‌آیند. با توجه به ارائه اقلام تبلیغاتی متنوع در قالب تراکت، پوستر و بنرهای انتخاباتی، سر این قشر بسیار شلوغ است. اگر برخی کاندیداها از پرداخت سایر هزینه‌های انتخاباتی صرفه‌نظر کنند اما در سراسر کشور چاپ عکس و بنر تبلیغاتی اولین و مهم‌ترین اقدام هر کاندیدای انتخاباتی بوده که برای عقب نماندن از رقبا و معرفی صحیح خود به عموم نمی‌توانند از آن صرفه‌نظر کنند.
ژست گرفتن برای عکس انتخاباتی
برای چاپ نام و مشخصات کاندیداها روی بنر و پوستر و تراکت‌ها، اغلب به عکسی از کاندیدای موردنظر هم نیاز است. همین موضوع است که پای کاندیداها را به آتلیه‌های عکاسی باز می‌کند.هر چند این روزها برخی هستند که صرف داشتن یک دوربین عکاسی دیجیتال، خود را عکاس می‌دانند و بعضی کاندیداها با استفاده از این عکاسان، سعی می‌کنند هزینه‌های انتخاباتی خود را کاهش دهند. در این میان، اغلب ژست‌های خاصی که عکاسان به سوژه‌های روز خود برای عکاسی پیشنهاد می‌دهند، جالب توجه هستند و می‌توان نتیجه آن‌ها را در اقلام تبلیغاتی مشاهده کرد.
تراکت‌پخش‌کن‌ها مشغول کارند
تبلیغات چاپی کاندیداها، یا باید توسط تراکت‌پخش‌کن‌ها توزیع شده و بر در و دیوار چسبانده شوند و یا اگر به شکل بنر باشند، باید روی داربست‌هایی نصب شوند. این موضوع باعث می‌شود که کار تراکت‌پخش‌کن‌ها و داربست‌زن‌ها در ایام انتخابات به اصطلاح بگیرد. ستادهای انتخاباتی کاندیداها معمولا از چند وقت قبل از آغاز زمان تبلیغات، تراکت‌پخش‌کن‌های موردنیازشان را جذب می‌کنند. در این میان، برخی از تراکت‌پخش‌کن‌ها با چند ستاد انتخاباتی همکاری می‌کنند تا حداکثر استفاده را از زمان ببرند. هرچند این روزها این شغل برای خودش ردیفی را در راهنما‌های شغلی باز کرده است، اما برخی نیز صرفا در ایام انتخابات به این کار می‌پردازند. فعالیت تراکت‌پخش‌کن‌های انتخاباتی در ایام تبلیغات کاندیداها شب و روز نمی‌شناسد و گاهی اوقات صبح از خواب بیدار می‌شوید و پا به خیابان می‌گذارید، با مشاهده تغییرات در تبلیغات نصب شده بر در و دیوار، می‌فهمید که وقتی شما خواب بودید، تراکت‌پخش‌کن‌ها بیدار بوده‌اند! در مورد این شغل، نصب برخی اقلام انتخاباتی در مکان‌های خطرناک و بعضا محیرالعقول از جمله نکات جالب توجه است.
رانندگی انتخاباتی!
پیک‌های موتوری و رانندگان در اختیار نیز در ایام انتخابات بیشتر از هر زمان دیگری می‌توانند درآمد کسب کنند. البته افرادی که در این حوزه فعال هستند در صورتی می‌توانند از این شانس برخوردار شوند که اتومبیل‌های حاضر در ستادهای انتخاباتی برای انجام برنامه‌های تبلیغاتی کفایت نکرده و به رانندگان بیشتری نیاز داشته باشند. در این شرایط اینکه قرعه به نام چه کسانی بیفتد کاملا به شانس آنها بستگی دارد و غالبا دامنه فعالیت آنها به صورت پوشش منطقه‌ای یا بر اساس آنچه ستادهای انتخاباتی برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنند، تعیین می‌شود.
روزنامه‌نگاران، طراحان گرافیک و مشاوران روابط عمومی
در کنار مشاغل فوق‌الذکر تعدادی مشاغل هم وجود دارند که تنها در زمان تبلیغات انتخاباتی اعتبار دارند و در این موعد هم شکل می‌گیرند و عمر آنها از آغاز برنامه‌های انتخاباتی تا روز برگزاری انتخابات است. یکی از مهم‌ترین این مشاغل مشاوره و طراح تبلیغات است که غالبا فعالان روابط عمومی، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عهده‌دار آن می‌شوند. البته فعالیت این دسته غالبا از ماه‌ها و گاه سال‌ها قبل از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود. تنظیم شعار انتخاباتی، متن مصاحبه‌ها، هماهنگی برای برگزاری نشست‌های خبری، بازدید از اماکن مختلف به ویژه دفاتر رسانه‌ها از جمله وظایف این افراد است که به طور قطع دریافت دستمزدهای هنگفت و بهره‌مندی از امتیازهای ویژه را برای آنها به همراه دارد و در صورت موفقیت کاندیدای مورد حمایت آنها به عنوان مشاور با وی وارد خانه ملت خواهند شد. طراحان گرافیک نیز از دیگر افرادی هستند که می‌توانند شانس بسیاری برای همکاری با کاندیداهای انتخاباتی داشته باشند ‌‌و از این خوانی که گسترده شده لقمه نانی بس چرب بردارند. همچنین کسانی که صفحه‌آرایی ویژه‌نامه‌هایی را برای کاندیداها انجام می‌دهند و طراحان سایت‌های اینترنتی که سایت‌های کاندیداها را طراحی می‌کنند، در زمره کسانی هستند که شاید در این فرصت به درآمدی اضافه برسند. خبرنگاران حتی اگر در ستادهای انتخاباتی فعالیت نکنند، با توجه به حجم بالای اخبار انتخاباتی و برنامه‌های مختلف، بسیار پرکار خواهند بود؛ اما این که این پرکاری بتواند درآمد اضافه‌ای برای این قشر داشته باشد، بستگی به مسائل مختلفی دارد. رپرتاژ آگهی‌ها و چاپ آگهی‌های تبلیغاتی در رسانه‌ها نیز می‌تواند کمی چپ مالی رسانه‌ها را در ایام انتخابات پر کند.
سفره‌های انتخاباتی
صاحبان کترینگ‌ها، رستوران‌ها و سالن‌های همایش و اجتماعات نیز از دیگر مشاغلی هستند که در ایام انتخابات نانشان در روغن است. همایش‌ها و جلسات انتخاباتی نیاز به مکانی برای جمع شدن هواداران کاندیداها دارند و در عین حال ستادهای انتخاباتی اغلب ناچارند برای اعضای خود ناهار و شام تدارک ببینند. در این میان برخی کاندیداها بنا به شیوه‌ای که مدت‌هاست در ایران مرسوم بوده است، سعی می‌کنند به اصطلاح رای‌دهندگان را نمک‌گیر کنند. در ایام انتخابات، پهن‌کردن سفره‌های انتخاباتی یکی از شیوه‌های سنتی جمع‌آوری رای است؛ سفره‌هایی که در آن‌ها از ساندویچ تا کباب‌های اعیانی سرو می‌شود. در مجموع این رفتارها می‌تواند بازار صاحبان مشاغل خدماتی مرتبط را برای مدتی گرم کند.
سقفی برای ستاد!
برخی کاندیداها با داشتن دوست و آشنایان فراوان، از مکان‌هایی که این حامیان در ایام انتخابات در اختیارشان می‌گذارند برای محل ستادهای انتخاباتی استفاده می‌کنند. با این حال هستند کاندیداهایی که برای ستادهای انتخاباتی خود مجبور به اجاره مغازه‌ها و ساختمان‌ها می‌شوند. در این میان هم صاحبان این املاک و هم مشاوران املاک می‌توانند از شرایط استفاده کنند و از کلاه انتخابات برای خود نمدی برگیرند. بعضی از این افراد هم از شرایط سوءاستفاده کرده و برای اینکه املاک و مغازه‌های خالی خود را به عنوان ستاد و یا محل تبلیغ در اختیار کاندیداها و یا طرفداران آنها قرار بدهند، رقم‌های بالایی را طلب می‌کنند که گاه به اندازه ۱۰ سال اجاره یا رهن این مغازه‌ها خواهد بود. این موضوع به ویژه در شهرستان‌ها به وفور اتفاق می‌افتد./ابتکار

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×