دوشنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ 2024 - 03 - 04 ساعت :
اجتماعی - اسلایدشو

زیباسازی برای سال نو یا فعالیت انتخاباتی؟

۱۳۹۴-۰۱-۰۹

عصر صادق: پس از گشت و گذار و دیدن بخش های مختلف شهر بنرهای یکی از نمایندگان شهرستان رشت در سطح شهر رشت نظرم را جلب می کند نقاشی های بی کیفیت و بی سر و ته با رنگ های…

المان ها تخم مرغی که در برخی از نقاط گذاشته شده و اینکه انگار در برخی از نقاط شهر رشت سالی تحویل نشده است. حتما گذرتان به کلانشهر های دیگر افتاده است وقتی رشت را با دیگر کلانشهر های دیگر مقایسه می کنم متوجه تفاوت ها و فاصله زیاد رشت با کلانشهر های دیگر می شوم که اینروز ها اتفاقا سازمانی به نام زیباسازی را در خود می بیند اما نتوانسته است رضایت شهروندان را جلب کند.

سراغ تعدادی از شهروندان می روم و نظرشان را درباره زیباسازی شهر رشت جویا می شوم. شهروندان رشتی نه تنها از زیباسازی شهر رشت رضایت ندارند بلکه از تبدیل شدن شهر رشت به محلی برای تبلیغات نمایندگان شهرستان رشت، داربست ها و عدم رنگ آمیزی فلزات استفاده شده در جا جای شهر گلایه می کنند.

یکی از شهروندان در این باره می گوید: شهر رشت فقط اسم کلانشهر را یدک می کشد متاسفانه در هیچ یک از موارد تناسبی با این عنوان نداشته و کارهای انجام شده در زمینه زیباسازی نیز بسیار ضعیف است و با اشاره به تندیس قرآنی که در یکی از نقاط گذاشته شده می گوید: این تندیس به هیچ وجه در خور قرآن کریم نمی باشد. نه شکل و شمایل آن با ارزش های ما همخوانی دارد و نه تمهیدات لازم برای جلوگیری از لمس آن توسط افراد اندیشیده شده است ای کاش درباره بعضی از ایده ها بررسی بیشتری صورت می گرفت.

دیگر شهروند نیز با اشاره به کارهای انجام گرفته می گوید: گذاشتن چند تخم مرغ رنگی و کاغذ رنگی با توجه به پیشرفت سایر کلانشهر ها در خور شهرستان رشت نیست وی با اشاره به نقاشی های دیواری در برخی از نقاط شهر گفت: این نقاشی ها از کیفیت پایینی برخوردار است. کشیدن طرح های ساده و ابتدایی آن هم با رنگ های بی کیفیت اثر معکوس بر زیبایی شهر دارد و در ادامه می افزاید: برخی از میدان ها ما را یاد انتخابات می اندازند. فکر می کنم شهرداری رشت عید را با انتخابات مجلس اشتباه گرفته است.

در این زمینه با یکی از اساتید دانشگاه که زمانی به عنوان مشاور در سازمان زیبا سازی حضور داشت تماس گرفتیم و نظر وی را درباره وضعیت زیبا سازی رشت جویا شدیم.

یلدرمیان نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت زیبا سازی شهر رشت اولین گام در زیباسازی یک شهر را امکان سنجی پروژه هادانست و افزود: این امکان سنجی به درستی انجام نشده است و در بسیاری از موارد تناسب زیادی بین المان ها و مکان های در نظر گرفته وجود ندارد.

وی گفت: متاسفانه مطالعات درستی در این زمینه انجام نمی شود و ایده ها از قبل پرورش داده نمی شود که این باعث تحمیل هزینه های مضاعف می شود.

وی ضمن با اهمیت خواندن اصول حرفه ای جمعی افزود: ما باید یاد بگیریم که هر کسی در حوزه تخصص خودش اظهار نظر کند. تیم های کاری، متخصص همان کار باشند. چون ما درباره یک شهر اظهار نظر می کنیم و نه یک خانه و حتی یک کوچه.

یلدرمیان وضعیت زیباسازی کلانشهر رشت را نسبت به کلانشهر های دیگر ضعیف خواند و گفت: برخی از ایده ها مانند نقاشی دیواری از کلانشهر های دیگر گرفته شده است اما به خوبی اجرا نشد. اینگونه پروژه ها از آنجایی که در معرض دید همگان قرار می گیرند بسیار با اهمیت هستند و باید با کارشناسی انجام گیرند در کلانشهر های دیگر مسابقاتی برگزار می شود و اساتید متخصص نظر می دهند پس از انتخاب طرح با صلاحدید اساتید اجرا می گردد. بنابراین با طی مراحل کارشناسی پیام هایی که باید منتقل شوند انتقال می یابند و هم با اقبال عمومی مواجه می شوند. اما در رشت اینگونه نبوده و از ایده ها استفاده ناقص شد. باید بین ایده ها و طرح ها رقابت ایجاد شود باید یک گروه متخصص از رشته های شهری، نقاشی، مجسمه سازی، گرافیک و معماری روی طرح ها نظر دهند تا بهترین ها اجرا گردند و بین المان ها و تصاویر با مفهومی که قرار است منتقل شود تناسب ایجاد شود.

وی افزود: در سازمان زیباسازی اراده ای برای کارهای نو وجود ندارد با فکر خوب می توان از فرصت ها استفاده بهینه کرد اما بودجه در جاهای غیر ضروری حیف و میل می شود ما باید از کلانشهر های موفق الگو برداری کنیم و سیستمی باید ایجاد کنیم که با تغییر شهردار و شورا دچار نقص نشود.

یلدرمیان با اشاره به بودجه سازمان زیبا سازی شهر رشت گفت: این سازمان بودجه کمی ندارد و در بسیاری از موارد می توان با صرفه جویی و جذب اسپانسر کمبود بودجه را جبران کرد. به نظر من انجام دادن ده کار ماندگار بهتر است از صد پروژه ای که ناقص اجرا شود.

در پایان امیدواریم که شورای اسلامی شهر رشت در نبود شهردار، نظارت بیشتری بر روی سازمان های شهرداری انجام دهد تا قبل از اجرای پروژه ها بررسی بیشتری بر روی ایده ها با نظر کارشناسان انجام گیرد و از تبدیل شدن سطح شهر در ایام عید برای تبلیغات انتخاباتی خودداری شود.

SAM_5819SAM_5821SAM_5815SAM_5813SAM_5818SAM_5805SAM_5812SAM_5811SAM_5837SAM_5832SAM_5835SAM_5816SAM_5807SAM_5830

کوچکی نژاد بنر
تامینی بنر
 SAM_5826
SAM_5831
SAM_5825
گیلان نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×