برنامه های حمایتی از رانندگان تاکسی در سال آینده تدوین می شود
شریفی هزینه استهلاک روزانه هر راننده تاکسی را ۳۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: “نرخ کرایه های تاکسی ۲۷ درصد بالا رفته است و این نرخ پاسخگوی هزینه های رانندگان نیست و رانندگان نیز به توجه بیشتری دارند.”
به گزارش عصر صادق ؛مرتضی شریفی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با اشاره به اینکه سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی اخیراً با مصوبات قانونی در قالب یک سازمان به عنوان سازمان حمل و نقل بار و مسافر ادغام شده است اظهار کرد: “شهر رشت جز نخستین کلانشهرهایی است که به سمت اقدام اجرایی این سازمان حرکت می کند.”
وی با بیان اینکه تا حدودی زیادی نحوه مدیرت در این سازمان با سایر سازمانها متفاوت است افزود: “در این سازمان با جامعه آماری ۶ هزار تاکسی مواجه هستیم که اگر خودروهای باری و تاکسی تلفنی ها را هم اضافه کنیم به جامعه آماری بالغ بر ۱۳ تا ۱۵ هزار خودرو مواجه می شویم.”
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه در حوزه مینی بوس رانی در حال حاضر ۱۵۰ مینی بوس در شهر رشت فعالیت دارد گفت: “قطعا با بکار گیری بخش خصوصی و یکپار چه سازی باید با یک به روز رسانی تعداد مینی بوس ها در شهر افزایش یابد.”
وی با بیا بیان اینکه در حوزه پایانه ها، در آینده نزدیک پایانه های شمال، جنوب و شرق به پایانه جنوب اضافه می شود، تصریح کرد: “بنابرین میزان فراگیری اجتماعی سازمان حمل و نقل مسافر و بار بسیار بالاست.”
شریفی با بیان اینکه میزان آسیب پذیری افراد تحت پوشش سازمان بسیار بالاست گفت: “نهایت کمکی ما به جامعه آماری خود می کنیم این است که تسهیلاتی در اختیار آنها قرار می دهیم تا با پرداخت سالها اقساط خودوری در اختیار انها قرار دهیم.”
وی با بیان اینکه سرمایه جامعه آماری سازمان، هر روز در حال استهلاک است خاطرنشان کرد: “شهر رشت از لحاظ هجوم مسافر برها ی شخصی وضعیت وحشتناکی نسبت به سایر کلانشهرهای کشور دارد طبق یک آمار ۱۲ هزار مسافربرشخصی و طبق امار دیگر ۱۶ هزار مسافربر شخصی در رشت فعالی دارند.”
شریفی تاکید کرد: “در این شرایط درامدی برای رانندگان تاکسی باقی نمی ماند دلیل بی اعصاب بودن و گاهی پرخاشگری رانندگان تاکسی در این امر است باید در ک کرد اگر ما هم یک ماه با شرایط آنها کار کنیم شاید بدتر رفتار می کنیم.”
مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه در سال ۹۵ برای برخورد با مسافربر شخصی برنامه ریزی میشود تصریح کرد: “نگاه ما حذف ریشه ای مسافربرهای شخصی نیست؛ این افراد هم دغدغه معیشتی دارند ولی باید ما حداقل از ایستگاههای تاکسی حفاظت کنیم و برای این امر نصب دوربین های ثبت تخلف در ایستگاهها در برنامه قرار دارد.”
شریفی با بیان اینکه در بحث نوسازی ناوگان نیز برنامه ریزی می شود گفت: “جامعه آماری سازمان حقوق بگیر ما نیستند و اموال انها نیز متعلق به خودشان است تا زمانی که نتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم مدیریت ما با چالش روبرو می شود.”
وی تاکید کرد: “برای مدیریت صحیح یک نفر ازرانندگان تاکسی با انتخابات آزاد به عنوان نماینده تاکسی داران در کمیته انضباطی ما حضور دارند و در گام دوم یک نفر از تاکسی داران در هیات مدیره حضور دارد و ناظر بر عملکرد سازمان است.”
وی گفت: “در گام سوم در جهت مشارکت با امضا و صورت جلسه حداکثری یک تعداد از رانندگان تاکسی را به عنوان معتمد خط انتخاب کردیم تا خود نظارتی را در سطح شهر افزایش دهیم.”
شریفی با اشاره به بهسازی فضای ادارای سازمان در سال ۹۴ افزود: “هیچ راننده ای در سال ۹۵ نیاز به مراجعه حضوری به سازمان ندارد و به عنوان اولین استان در کشو ر از لحاظ هوشمندی سامانه خواهیم بود و تمام فعالیتها از طریق نرم افزار انجام می شود.”
وی از اضافه شدن ۱۵ دستگاه اتوبوس تا بعد از تعطیلات نوروزی به شهر رشت اضافه می شود گفت: “تهیه و نوسازی اتوبوسها در دستور کار قرار دارد و شیوه مدیریت در حوزه لجستیک مناسب نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی در این بخش استفاده شود.”
وی با بیان اینکه هزینه نگهداری اتوبوس در هر روز از ۲۳۰ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان است تصریح کرد: “این نشان می دهد که در حوزه لجستیک نیاز به سرمایه گذاری کلان با ارائه سوبسید هستیم و یا باید نرخ کرایه را بالا ببریم.”
شریفی هزینه استهلاک روزانه هر راننده تاکسی را ۳۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: “نرخ کرایه های تاکسی ۲۷ درصد بالا رفته است و این نرخ پاسخگوی هزینه های رانندگان نیست و رانندگان نیز به توجه بیشتری دارند.”