رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
  • کد خبر : ۳۶۱۰۹
  • مشاهده :
چاپ این مطلب

راه آهن رشت – قزوین روزانه یک میلیارد تومان زیان به کشور وارد می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرصادق ؛ محمدرسول سماکچی ، عدم وجود کارکردهای مثبت در پروژه ریلی قزوین – رشت را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: راه آهن قزوین – رشت روزی یک میلیارد تومان ضرر و زیان به کشور وارد می‌کند و مشخص نیست این مبالغ هنگفت به چه صورتی از جیب […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عصرصادق ؛ محمدرسول سماکچی ، عدم وجود کارکردهای مثبت در پروژه ریلی قزوین – رشت را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: راه آهن قزوین – رشت روزی یک میلیارد تومان ضرر و زیان به کشور وارد می‌کند و مشخص نیست این مبالغ هنگفت به چه صورتی از جیب مردم و بیت‌المال پرداخت می‌شود.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری هنگفتی برای ساخت و تکمیل پروژه ریلی قزوین – رشت انجام شده است عنوان کرد: آنچه که هم‌اینک واضح بوده این است که متناسب با میزان هزینه‌های انجام شده سود و آورده اقتصادی لازم برای کشور توسط راه آهن قزوین – رشت محقق نمی‌شود.

سماکچی عدم اتصال این مسیر ریلی به بنادر شمال کشور از جمله بندرانزلی و منقطع ماندن پروژه قطار قزوین – رشت را اشکال و ضعف‌ بزرگ آن دانست و تصریح کرد: برای اجرای این پروژه ناقص بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فقط به پیمانکار طرح پرداخت شده است بنابراین لازم بود زمینه لازم برای سودآوری آن نیز فراهم می‌شد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران قطار قزوین – رشت را در اصل پروژه خوبی دانست و با بیان اینکه ناقص ماندن آن به کل طرح آسیب جدی وارد کرده است اظهار داشت: از دولت و مسئولان مربوطه انتظار داشتیم در همان ابتدای شروع ساخت این طرح برای اتصال آن به بنادر مهم انزلی و یا آستارا برنامه‌ریزی کنند.

وی جابه‌جایی تعداد نه چندان زیاد مسافران در مسیر رشت به تهران و یا گاهی به مشهد مقدس در طول ایام هفته و عدم فعال بودن بخش باربری راه آهن گیلان را مورد اشاره قرار داد و افزود: با این شیوه کار راه‌آهن گیلان حتی هزینه‌های پرسنل و خدمه قطار هم پوشش داده نمی‌شود و چیزی به غیر از ضرر و زیان میلیاردی در آن نمی‌بینیم.

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان گیلان با تأکید بر اینکه اقتصاد این استان با فعال شدن حمل و نقل ریلی کالا و بار توسعه پیدا کرده و رونق می‌گیرد گفت: طرح ملی باید هدفدار باشد و انتظار می‌رفت از همان ابتدا برای راه‌اندازی بخش حمل و نقل بار پروژه ریلی قزوین – رشت و اتصال آن به بنادر و کشتیرانی فکری اتخاذ شود.

سماکچی ایجاد ارتباط با روسیه و کشورهای CIS از طریق راه آهن گیلان را برای تحقق بحث توجیه اقتصادی این پروژه امری ضروری دانست و بیان کرد: یقیناً با جابه‌جایی تعدادی مسافر در مسیر رشت به تهران اقتصاد گیلان شکوفا نمی‌شود بنابراین امیدواریم دولت در فرآیند اتصال این خط ریلی به بندرانزلی اهتمام بیشتری داشته باشد./تسنیم

انتهای پیام/

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه