رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
  • کد خبر : ۲۶۸۳۴
  • مشاهده :
چاپ این مطلب

“معلم تمام وقت” و بررسی افزایش ساعات تدریس معلمان

عصرصادق ؛ چند وقتی است که موضوع معلم تمام وقت در میان اخبار آموزشی از زبان مسئولان آموزش‌وپرورش شنیده می‌شود. آن گونه که وزیر آموزش‌وپرورش درباره این طرح گفته قرار است که به تدریج به سمت تمام‌وقت شدن معلمان حرکت کنیم، البته در گام نخست باید اعتبار مورد نیاز و‌ انگیزه‌های لازم در معلمان تأمین شود. […]

عصرصادق ؛ چند وقتی است که موضوع معلم تمام وقت در میان اخبار آموزشی از زبان مسئولان آموزش‌وپرورش شنیده می‌شود.

آن گونه که وزیر آموزش‌وپرورش درباره این طرح گفته قرار است که به تدریج به سمت تمام‌وقت شدن معلمان حرکت کنیم، البته در گام نخست باید اعتبار مورد نیاز و‌ انگیزه‌های لازم در معلمان تأمین شود. البته نمی‌توانیم به معلمان اجبار کنیم به جای ۲۴ ساعت در هفته، ۳۶ ساعت در مدرسه حضور داشته باشند بلکه با ایجاد‌ انگیزه‌های لازم باید هر کدام از معلم‌ها به اختیار تمام‌وقت شوند.

هم‌اکنون سوالاتی درباره طرح معلم تمام وقت مطرح است، اینکه آیا این طرح به بهبود معیشت معلمان کمک خواهد کرد، با اجرای آن و افزایش ساعت حضور معلمان در مدرسه فرصتی برای رشد و اعتلای آنها و در نتیجه دانش‌آموزان فراهم می‌شود یا اینکه انگیزه اصلی این طرح پرکردن خلا کمبود معلم است؟

ابراهیم سحرخیز – معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش درباره “تمام وقت شدن معلمان” معتقد است که هم‌اکنون آموزش‌وپرورش برای پرداخت مطالبات حق‌التدریس معلمان با مشکل تاخیر پرداخت‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه مواجه است و این مسئله نارضایتی معلمان را به همراه دارد.

وی افزود: آموزش‌وپرورش برای حل این مشکل طرح “معلم تمام وقت” را در نظر دارد و افرادی که کمتر از ۲۵ سال سابقه دارند مشمول این طرح می‌شوند و معلمان در هفته ۶ ساعت اضافه‌تر کار خواهند کرد که این مسئله در حکم آنها لحاظ خواهد شد و ۲۵ درصد به فوق العاده ضغل اضافه می شود و به جای ۹ ماه از سال در ۱۲ ماه پرداخت می‌شود.

معاون سابق وزارت آموزش وپرورش گفت: امروز آثار سوء سونامی کمبود معلم از آموزش و پرورش پیکر نحیف و کم رمقی به جای نهاده است که اگر مراقب دوران نقاهت نباشیم فاتحه‌اش خوانده است و امروز شاهدیم با “معلم تمام وقت” سعی دارند با تحمیل تدریجی ۳۰ ساعت کار تدریس، معلمان را به افزایش ۲۵ درصدی فوق العاده شغل دلخوش کنند.

سحرخیز بیان کرد: این فریب معلمان است و با هدف صرفه جویی صورت گرفته چرا که مبلغ مبلغ حق‌التدریس برای معلمان بیشتر خواهد بود بیشتر است البته آن را در تعطیلات تابستان ندارند.در حقیقت فردی که ۱۲ ساعت اضافه تدریس دارد رقم بالاتری و حداقل دو برابر دریافت می‌کند.

وی افزود: باید توجه کرد این طرح بدعتی نباشد تا در ازای دریافت فوق‌العاده ویژه که در سایه طوفان تورم، ریالی به حساب نمی‌آید تمام معلمان متوسطه تمام وقت شوند.

معاون سابق وزارت آموزش‌وپرورش ادامه داد: مسئولان آموزش‌وپرورش معتقدند که تمام وقت شدن معلمان از جنبه‌های سند تحول بنیادین است اما در این رابطه باید گفت هر فردی از ظن خود نباید سند را تعریف کند. در دانشگاه هم اساتید تمام وقت هستند اما میزان ساعت تدریس آنها چگونه است؟ معلم تمام وقت باید در هفته ۳۰ ساعت تدریس کند در حالیکه زمانی می‌توانیم تمام وقت شدن معلمان را موثر بدانیم که گروه‌های آموزشی تقویت و برای توانمندسازی معلمان و انجام فعالیت‌های پژوهشی توسط آنها اقدام کنیم.

سحرخیز بیان کرد: آموزش‌وپرورش برای جبران کمبود معلم بهتر است ساختار اداری را لاغر کند و با تجمیع برخی دروس دوره متوسطه بحث کمبود نیروی انسانی را جبران کند.

وی در پایان یادآور شد: هرچند اتخاذ چنین تصمیمی ممکن است در کوتاه مدت با جاذبه‌های انگیزشی پر طرفداری برای برخی از دبیران دوره متوسطه برخودار باشد و در عمل با انتقال پرداخت‌ها به بند “و” ، آموزش و پرورش را نیز از کابوس‌ بخشی از مطالبات بر زمین مانده فرهنگیان رهایی بخشد اما در میان مدت با تحمیل ۳۶ ساعت تدریس اجباری در هفته  بدعتی پایدار را رقم می‌زند که پاداش‌های مادی آن نیز در سایه وحشتناک تورم بی‌اثر خواهد بود همچنین شکاف ایجاد شده بین دریافتی فرهنگیان با دیگر عائله دولت، آنچنان بزرگ و پرناشدنی است که با افزایش ۲۵ درصدی در فوق‌العاده شغل معلمان این فاصله به این زودی‌ها پرشدنی نیست.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه