رفتن به بالا
  • سه شنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
  • کد خبر : ۲۵۲۷۶
  • مشاهده :
چاپ این مطلب
در چهل و دومین جلسه شورای اسلامی رشت:

اساسنامه سازمان قطار شهری تصویب شد/ ۱۶ طرح آماده سرمایه گذاری فراخوان شد

عصرصادق ؛ عصر دیروز ۳۱ اردیبهشت ماه، چهل و دومین جلسه شورا در تالار شورا برگزار شد. در این جلسه اساسنامه سازمان قطار شهری تصویب شد. اصلاحات در طرح تفصیلی جدید شهرداری رشت ، واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی و ۱۶ طرح آماده سرمایه گذاری از موارد مطرح شده در این جلسه بود. بهینه سازی […]

عصرصادق ؛ عصر دیروز ۳۱ اردیبهشت ماه، چهل و دومین جلسه شورا در تالار شورا برگزار شد. در این جلسه اساسنامه سازمان قطار شهری تصویب شد. اصلاحات در طرح تفصیلی جدید شهرداری رشت ، واگذاری اتوبوسرانی به بخش خصوصی و ۱۶ طرح آماده سرمایه گذاری از موارد مطرح شده در این جلسه بود.

بهینه سازی طرح تفصیلی رشت
در ابتدای جلسه رئیس شورای شهر ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روز روابط عمومی را به همه فعالان عرصه رسانه و بویژه روبط عمومی شورای شهر رشت و خبرنگارانی که همراه شورای شهر در پوشش اخبار شورا هستند، تبریک می گویم.
امیر حسین علوی افزود: امروز پرتال جدید شورای شهر که حاصل تلاش روابط عمومی و مسئول فنآوری اطلاعات شورا  میباشد رونمایی می شود .
وی روز اهدای عضو را هم یادآور شد و تصریح کرد: گیلانیان مظهر فرهنگ و تمدن بودند و قطعا در زمینه اهدای عضو همه باید تلاش نماییم تا فرهنگ اهدای عضو -که موجب نجات جان انسانهاست – فراگیر گردد.
رئیس شورا به دیدار خود با معاونت راه و شهرسازی کشور اشاره نمود و اظهار کرد: مهمترین مورد مطرح شده در این دیدار، بهبود و بهینه سازی طرح تفصیلی شهر رشت است.
علوی ضمن تقدیر از تلاش های کمیسیون عمران شورا در انجام اصلاحاتی در طرح تفصیلی رشت یادآور شد: از دیگر موارد بررسی شده در این دیدار، استفاده از اعتبارات دولتی برای اجرای طرح های مصوب سند بازآفرینی است.
۱۶ طرح آماده برای سرمایه گذاری است
جلال الدین محمد شکریه نیز در نطق پیش از دستور جلسه گزارشی از عملکرد سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت از زمان تشکیل ارایه داد. نماینده شورا در سازمان سرمایه گذاری گفت: از اسفند ماه سال گذشته، ۱۶ طرح سرمایه گذاری از سوی سازمان سرمایه گذاری آماده و فراخوان شده است و علاقمندان تا ۷خرداد فرصت دارند در این فراخوان شرکت نمایند.
عضو شورا برخی از عناوین این طرح ها را قرائت کرد و افزود: احداث شبکه فیبر نوری یکی از این طرح هاست و امروز یکی از اصلی ترین نیازهای شهر رشت ایجاد این شبکه است.
شکریه تصریح کرد: تا کنون ۴۰ نفر سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند. البته یکی از طرح های مهم، طرح آکادمی خوراک و سلامت است که تاکنون مراجعه کننده ای نداشته است.
نماینده شورا در سازمان سرمایه گذاری در بخشی از سخنان خود به وضعیت عمارت بلدیه رشت اشاره نمود و تصریح کرد: این ساختمان هویت شهر رشت است و بر همین اساس کمیسیون های عمران و بودجه برای مرمت آن در دفترچه بودجه امسال ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب کردند. اما هنوز شهردار اقدامی برای مرمت آن انجام ندده است.
شکریه افزود: ریاست محترم شورا در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه با ارسال نامه ای به صراحت از شهردار خواستند تا مرمت ساختمان را با اعتبار شهرداری آغاز نماید اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. ضمن اینکه اخباری مبنی بر نشست ساختمان شنیده می شود.
تسویه ۲۵درصد از بدهی های شهرداری
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورا نیز گزارشی از فعالیت های مدیریت شهری ارایه داد و گفت: اقدامات خوبی در شهرداری در حال انجام است، اما بنظر می رسد تمایلات بیان رسانه ای در بدنه شهرداری در این دوره کمتر است و البته شیوه جدید مدیریت شهری است که بجای کار تبلیغاتی، بیشتر کار عملیاتی نماید. برخلاف دوره گذشته که شهردار بزرگ نمایی در کارها انجام می داد.
رضا رسولی افزود: این رویه موجب شده که پس از استقرار ۹ماه از شورای پنجم اقداماتی شده که کمتر رسانه ای شده و همین امر موجب شده مدیریت شهری ساکن بنظر برسد.
وی، ضمن تقدیر از روابط عمومی شورا در پخش همزمان جلسات شورا گفت: گسترش و تداوم چنین حرکت هایی می تواند در راستای طرح شفاف سازی عملکرد شورای پنجم و ایجاد اتاق شیشه ای بسیار موثر باشد.
رسولی همچنین ابراز کرد: یکی از مشکلات رشت این است که زیر ساخت پویای اقتصادی در رشت نداریم. خوشبختانه از دور قبل شورا، لحاظ کردن بودجه غیر نقدی وارد ساختار شهرداری گردید و در همین راستا تهاترهای زیادی صورت گرفت و املاک شهرداری رشد خوبی نمود و یک چرخه عمرانی آغاز گردید. اما از دور قبل با یک بدهی شهررا تحویل گرفتیم و طبیعتا باید شهردار جدید ابتدا بدهی پیمانکاران را پرداخت نماید.
وی ادامه داد: آنچه مسجل است، شاید بخشی از این تعهدات برای شورای گذشته از مرز شجاعت فراتر رفت. و موجب شد یک تلاش مضاعف داشته باشیم. و نتیجه ان این بود که بتوانیم طرح هایی مصوب نماییم که شهرداری از این مشکلات مالی خارج گردد.
رسولی تاکید کرد: دریافت ها غیر نقدی، فروش اوراق مشارکت، اعطای جوایز نقدی در بدهی ها که موجب دریافت های نقدی شد و جلوی تهاتر ها را گرفته است. اما اگر نتوانیم بین پرداخت بدهی و ایجاد زیر ساخت های عمرانی تعادلی ایجاد نماییم، این روند نگران کننده می شود.
عضو شورا تصریح کرد: خروجی این برنامه ها ممیزی املاک، برنامه ریزی و بررسی پرونده های کمیسیون ماده صد، و اقدام برای اوراق مشارکت و … بود و موجب شد در شش ماهه دوم سال قبل، ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی های عمرانی شهرداری رشت پرداخت شود. و این مبلغ، ۲۵ درصد کل بدهی شهرداری است.
رسولی به آمارها و وضعیت درآمدی دیگر شهرداری ها اشاره نمود و گفت: در این شرایط که شهرداری های کشور در شرایط مشابه هستند، و عقب افتادگی در پرداخت حقوق پرسنل دارند، اتفاق بزرگی است. همین بستر سازی موجب شده فضای شهرداری ملتهب نگردد. فضا برای کار آماده است و اگر با این مبلغ می خواستیم کار عمرانی کنیم، امکان فعالیت هم بود ولی این تعهدات وجود داشت و باید شهردار به آن رسیدگی نماید.
عضو شورا ابراز کرد: مدل مدیریت مشارکت محور با شکل دهی اتاق شکوفایی صورت گرفت و مطئنا آورده خواهد داشت. از دیگر کارهای بنیادی خرید سهام بانک شهر است که رقم بسیار خوبی است و به عنوان نهمین شهر هستیم که سهام بانک شهر به عنوان حامی شهرداری ها را داریم. طبیعتا از خدمات بانک شهر بهره مند می شویم. املاکی هم تضمین بانک گذاشته شده که وجود خارجی نداشتند نظیر املاکی در محدوده مسکن مهر که اسناد آن هم موجود است.
رئیس کمیسیون عمران شورا به مجوز قطار شهری اشاره نمود و افزود: بحث تراموا در رشت از دیگر مباحث مهم است که توسط شهرداری در حال پیگیری است با توجه به دفاعیه ما در طرح جامع حمل و نقل متاسفانه تراموا از مصوبات امسال خارج شدبه بود، با این حال به این دلیل که ردیف مشخص در بودجه ملی کشور برای قطار شهری رشت مصوب شده، اهرم خوبی است تا نمایندگان به دنبال دریافت اعتبار آن باشند.با این مصوبه می توان گفت ۵۰ درصد مسیر ایجاد تراموا را طی کرده ایم. و اعتبار ۱۵ میلیارد امسال می تواند سال اتی به رقم ۱۵۰ میلیارد افزایش یابد.
رسولی افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی را نیز اتفاق مثبتی ارزیابی کرد و افزود: ۱۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده و تعداد دیگری هم در راه است و از ۹۰ اتوبوسی که در تعمیرگاه قزوین وجود دارد و بلاتکلیف بود ۳۰ دستگاه درحال تعمیر می باشد و با تعمیر انها تحولی در ساختار حمل و نقل خواهیم داشت.
وی بهسازی کارخانه آسفالت، را نیز از خدمات ارزشمند سازمان عمران خواند و افزود: طرح ارتقای کیفیت آسفالت تصویب شده است و همچنین با واگذاری قطعی باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان، و مشخص شدن مدیر پروژه امیدواریم به زودی این باغ تغییر کاربری دهد.
وضعیت درآمدی همه شهرداری ها نامطلوب است
احمد رمضانپور نیز ضمن تبریک به شکریه، اظهار کرد: باعث خرسندی است که عضو شورای شهر رشت مجدد به عنوان رئیس اتاق اصناف کشور انتخاب شده است.
رمضانپور با اشاره به وضعیت رکود اقتصادی در کشور ابراز کرد: در چنین شرایطی تحویل گرفتن شهر با این مشکلات کار بزرگی است. در همه شهرداری های کل کشور یک آگهی مناقصه برای اجرای پروژه منتشر نشده است و همین نشان می دهد وضعیت شهرداری های کشور نابسامان است.
وی ابراز کرد: اگرچه تلاش همه ما باید این باشد که حرکت های عمرانی را هم آغاز نماییم، اما شرایط درآمدی شهرداری را هم باید درنظر بگیریم. و امیدوام دیگران بر طبل افتراق نکوبند و بدانند از تشنج و افتراق هیچ چیز بدست نمی آید.
عضو شورا تاکید کرد: ما این وحدت را به بهای اندک بدست نیاورده ایم که یک عده ارزان آن را از بین ببرند. شهردار و شورای خوبی داریم، استاندار پویا و نماینده ولی فقیه خوبی در استان پشتیبان ما هستند و از همه مهمتر کارکنان شهرداری حضور دارند و باید از این فرصت ها استفاده کرد و با استفاده از وحدت و هماهنگی بین نمایندگان شهرستان بر مشکلات فایق شویم.
وی ادامه داد: مشکلات و معضلات در کوتاه مدت حل نمی شود. ۱۰۰۰ تن زباله در سراوان مدیریت بزرگی می خواهد. در گذشته فرصت های زیادی را از دست دادیم و زمانی که شهر ساری ۱۶۰میلیارد دریافت کرد، ما عقب افتادیم ولی با این وجود باید از همین فرصت ها هم استفاده می کنیم.
جلوگیری از ورود فاضلاب بیمارستانی و خانگی زمان بر است اما این اراده در شورا و مدیران شهرداری هست .
رمضانپور در بخشی از سخنان خود به انتخابات سال گذشته اشاره نمود و گفت: تشکر ویژه از مردم کشور و مردم رشت دارم. ۲۹ اردیبهشت را پشت سر گذاشتیم. و رای خیر کنندهمردم به رئیس جمهور و اعضای شورا باید قدردان دانسته شود. بنده توفیق داشتم بعد از ۱۵ سال برای خدمت به مردم با رای مردم بازگردم. روز فراموش ناشدنی است. البته دولت می رفت که کارهای بزرگی انجام دهد ولی آمریکا برجام را زیر پا گذاشت و مخالفین دولت حرکت های ناشایستی ظرف نیم ساعت انجام دادند که با تیزهوشی مردم و رهبر توطئه ها خنثی شد.
اتوبوسرانی رشت به بخش خصوصی واگذار می شود
پس از نطق اعضای شورا، لایحه خصوصی سازی اتوبوسرانی اعلام وصول شد. این لایحه قبلا در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت بررسی شده بود. اسماعیل حاجی پور در مورد شرایط خصوصی سازی توضیحاتی ارایه داد وگفت: این لایحه بررسی شده ولی هنوز به قطعیت نرسیده ایم. امیدواریم تا هفته آتی به نتیجه برسیم. شرکتی آمادگی دارد ۱۵۰ دستگاه اتوبوس با سرمایه خود بیاورند و در عوض تبلیغات بدنه اتوبوس ها را می خواستند و ۱۲۴ ایستگاه اتوبوس را هم خودشان احداث کنند.
حاجی پور افزود: از اعضای محترم شورا می خواهم یک فوریت لایحه تصویب شود تا بتوانیم اصلاحیه داشته باشیم. زیرا یک شرکت دیگر هم اعلام امادگی کرده است. تا شرایط شرکت جدید را هم بررسی نماییم و در نهایت در صحن شورا بررسی و مصوب گرد.
طرح تشکیل کمیسیون گردشگری اعلام وصول شد
در این جلسه همچنین طرح محمد حسن علیپور عضو شورا، مبنی بر ایجاد کمیسیون گردشگری در شورا اعلام وصول شد.
علیپور توضیح طرح خود، ایجاد این کمیسیون را موجب رونق گردشگری خواند و تاکید کرد: این کمیسیون می تواند زیر ساخت های گرشگری مناسب با رشت را بررسی و راهکار عملیاتی پیشناد دهد.
رئیس شورا در این باره گفت: فضای شورا، فضای مشورتی است و ممکن است بسیاری از طرح ها و لوایح همپوشانی داشته باشد. در این کمیسیون، بحث های مرتبط با اقتصاد و گردشگری است که از یک سو با کمیسیون فرهنگی و از دیگر سو با کمیسیون های بودجه و عمرانی مرتبط است. بنابراین باید توجه ویژه به آن صورت گیرد.
علوی افزود: باید به سمت رویدادهای مزیت محور برویم. شهر تبریز و همدان در این راستا سازمان تشکیل داده اند. ولی باید جزییات این طرح در کمیسیون های تخصصی شورا بررسی شود. پیشنهاد بنده کمیسیون اقتصاد و گردشگری است.
کلیات این طرح پذیرفته شد.
کمک ۴۰ میلیون تومان به آرمان حداد همیالیا نورد رشتی از دیگر مصوبات این جلسه بود.
تصویب کلیات اساسنامه قطار شهری
همچنین اساسنامه سازمان قطار شهری دیگر لایحه مهم این جلسه بود که پیشتر در کمیسیون ترافیک شورا بررسی شده بود.
اسماعیل حاجی پور درمورد حداث تراموای رشت ابراز کرد: ۱۵ میلیارد اعتبار دولتی برای آن مصوب شده و امیدواریم تا تیرماه مشاور پروژه مشخص شود و قرار است ۳۰۰ میلیارد تومان نیز که تلاش داریم ۵۰۰ میلیارد افزایش یابد از طرف دولت پرداخت گردد. اما لازمه دریافت این اعتبار تصویب اساسنامه قطار شهری است.
رئیس کمیسیون ترافیک شورا افزود: قرار نیست فقط شهراری پیگیر قطار شهر باشد موضوع مهمی است و باید دیگر دستگاه ها نیز نقش داشته باشند. به همین دلیل استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در ساختار اساسنامه گنجانده شده است.
حاجی پور در مورد دیگر بندهای این اساسنامه نیز توضیحاتی ارایه داد و تصریح کرد: اعضای هیات مدیریه مشخص شده و شهردار رئیس هیات مدیره خواهد بود وانتخاب دو نفر کارشناس مرتبط با انتخاب شهردار و تایید شورای شهر نیز باید لحاظ گردد. با شرکت های دیگر هم باید تعاملی صورت گیرد و قرار شد یک شورای هماهنگی تشکیل شود تا بتوانیم اختلافات با دیگر شرکتهای خدماتی را به حداقل برسانیم و یکی از ارکان این شورا دادستان است و تصمیمات نهایی این شورا لازم الجرا خواهد بود.
در نهایت اساسنامه قطار شهری به تصویب اعضای شورا رسید.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه